Proslov ředitele školy k ukončení školního roku

Vážení žáci, učitelé,

na začátek všem děkuji zato, co jsme společně dokázali, byl to náročný rok, celkově myslím, že to, co jsme chtěli, jsme splnili.

Připomeňme si „náročnost“ tohoto roku … někdy se rychle zapomíná.

Tedy pomatujeme si ještě na „hybridní výuku“, na každotýdenní testování na Covid, na opakované, izolace, karantény, různá opatření, která třeba skončila dříve, než začala a jejichž smysl jsme někdy ani my, ani Vy moc nechápali. Naštěstí je to snad minulost.

Pokud zhodnotím tento školní rok, tak bych vyzdvihl nejméně 2 věci, které mne velmi potěšily, a které svědčí o tom, jak skvělé máme jak žáky, tak učitele. Samozřejmě skvělých věcí bylo mnohem více, tedy ty dvě, které zmiňuji jsou opravdu jen „zlomek toho co společně děláme“.

První je sbírka na Ukrajinu, která nás všechny překvapila svoji rozsáhlostí, a kterou naprosto samostatně zorganizovali žáci třídy E2 s pomocí paní třídní učitelky Lexové. A tatáž třída během roku navázala spolupráci s prvňáčky ze školy v Brandýsku, kde včera uspořádali společné setkání spojené s předáním dárků a mini-diskotékou.

Druhou je nádherný koncert školní kapely, koncert zdaleka předčil mé očekávání a bylo vidět, že ve škole máme zapálené jak žáky (a to i bývalé, kteří se rádi vrací), tak učitele, a to díky všem muzikantům i vedoucímu kapely p. Kasíkovi.

Ale proběhly i další akce, jen mne napadá např. šachový turnaj, pracovali jsme společně na projektech, povedlo se to, že na škole začal opravdu pracovat studentský parlament, byly zorganizovány kurzy pro některé třídy, a to jak s výjezdem a výstupem např. na Sněžku, tak kurzy „příměstské“.  Byli jsme po několika covidových rocích opět na lyžích, v září bude opět zájezd do Anglie, vracíme se snad k normálnímu životu.  Na organizaci akcí se nepodíleli jen učitelé, ale většinou si třídy vše samy zorganizovaly a zajistily . Tedy je vidět, že jste samostatní a připraveni pro život. Také se snad již povedlo do praxe zavést komunikační kritéria, tedy budeme komunikovat a společně řešit problémy. A přišli jste s náměty, které podporujeme a na kterých budeme společně se žáky i učiteli pracovat.

Vím, že ve škole není všechno růžové, máme samozřejmě i slabší místa. I proto vás prosím o vyplnění ankety v Bakalářích, můžete nám sdělit jak klady, tak to, co by se mělo změnit. Zatím ji bohužel nevyplnilo moc z Vás, tedy věnujte tomu 5 minut času. Prostřednictvím ankety zjistíme to, co se Vám líbí či nelíbí.  Ano, o mnoha chybách vím, i jsem si vše sepsal a začal promýšlet, probral s učiteli, abychom mohli společně měnit a zlepšovat.  Ale všichni víme, že v životě nikdy nebude nic úplně super, tak to prostě bylo, je a bude.

Pro příští rok plánuji některé věci, které se dotknou i Vás. Například se budeme snažit o vytvoření portfolia žáka, uvažuji o tom, že by šly dělat jinak třídní schůzky, budeme se snažit výuku co nejvíce zpestřovat, zavést formativní hodnocení a zjišťovat mnohem častěji než dosud „zpětnou vazbu“ od žáků a rodičů. A budeme se snažit zlepšit školní prostředí, s námětem přišel jak studentský parlament, tak jsme se my inspirovali při exkurzích a návštěvách jiných škol.

Rád bych ještě zhodnotil školní rok z hlediska Vašich výsledků. Ve škole máme 18 žáků, kteří mají samé jedničky nebo nejvýše jednu či 2 dvojky (a to nepočítám čtvrté ročníky). Toto nikdy nebylo. Před zhruba 5 lety bylo 13 žáků s vyznamenáním, dnes jich je přes 50. A pokud vzpomenu na opravné zkoušky v srpnu, tak dříve se týkalo zhruba 20-30 žáků školy, neříkám, že nejsou mezi Vámi Ti, kteří se o prázdniny budou muset učit, ale počet je mnohem, mnohem nižší. Podobně i výsledky maturit, jsou také výrazně lepší než dříve. Není tedy pravda to, co někteří říkají či si myslí, tedy že covid způsobil další problémy, naopak, naučil Vás i nás jiný přístup, jiné metody a to je samozřejmě dobře.

A pokud je někdo s něčím nespokojen, sdělte nám to, chápeme, že je to možné, ale věřím, že opravdu spokojených je mnohem více než těch „nespokojených“, a že atmosféra na naší škole je docela dobrá. Bohužel ale často vnímáme jen to negativní, to pozitivní bereme jako samozřejmost a dostatečně si neuvědomujeme, a to je obrovská chyba. Zamyslete se, prosím, nad tím.

Samozřejmě se zajímám i o to, jak to chodí jinde, snažím se srovnávat. Udělejte si názor každý vlastní, jen se snažte být objektivní. Některé věci prostě změnit nejdou, jak jsem psal, např. v anketě o matematice ve třídách kde učím, „matematiku můžete chtít zrušit“ ale „prostě to nejde“(a ve výsledku ji nikdo zrušit nechtěl). A jestli chcete, poděkujte svým učitelům, usmějte se, dejte veselého smajlíka ke zprávě v Teamsech, určitě to každého potěší, věřte, že pochvala potěší každého, i Vás.

Škola končí, začíná pro mnohé z Vás nejkrásnější část roku, prázdniny, volno, klid.  Užijte si ho, na prázdniny se těšíme i my učitelé, ale mnozí z nás učitelů budou řešit školní problémy i v tomto období.  Ano většina z nás dělá práci s láskou a baví nás, pracujeme nejen ve škole. Myslím, že jste někteří poznali.  Za sebe to říkám zcela jistě.

Děkuji Vám ještě jednou, pokud chcete, přečtěte si toto mé poselství v klidu doma, případně ho dejte přečíst i rodičům, jsou naši partneři, chceme s nimi komunikovat. V textu jsou některé myšlenky, nad kterými bych doporučoval se skutečně zamyslet.

Přeji hezké prázdniny, a pokud nemusíte tak „na školu moc nemyslete“.

„Škola nás baví, chodíme sem rádi“ a jste skvělí“ (týká se všech).

Váš ředitel a vedení školy